El disseny de l’art d’un videojoc es un procés laboriós que passa per diferent fases i on s’han de generar diferents aspectes gràfics del joc. A continuació en primer lloc, descriurem quins son els diferents elements que es poden dissenyar, i a una segona part del document veurem quines son les fases de desenvolupament.
Aquesta activitat es iterable en els diferents cursos sempre que s’hagin de dissenyar elements gràfics d’un joc. I podem limitar tant la quantitat dels elements que dissenyem, com la qualitat en funció de quantes fases del procediment de disseny apliquem. Es deixa a la mà del docent la tria de quines fases vols aplicar en funció del nivell i quins elements demana dissenyar.
Els diferents elements d’un joc que composen el que en diem l’art del videojoc son:
Personatges
Models i sprites dels personatges del joc amb diferents poses o moviments
Animacions. Que son seqüencies d’imatges on es mostren les accions que fan els personatges
Expressions. Variacions del dibuixos dels personatges on expressen diferents emocions.
Entorn
Fons i escenaris, que representen el lloc on succeeix l’acció del joc.
Objectes de l’escenari (arbres, roques, mobles).
Interfície d’usuari
HUD (Head Up Display): Elements a pantalla que mostren informació util pel jugador (vida, puntuació, monedes)
Botons o menús.
Indicadors de progrés o barres (energia, vida, etc)
Objectes (ítems)
Objectes que poden recollir (armes, claus, cofres, pocions)
Recursos col·leccionables (monedes, gemes, etc)
Efectes especials
Animacions d’efectes (explosions, llums, màgia)
Transicions o efectes gràfics al canviar de escena o pantalla.
Tipografia
Tipus de lletra personalitzats que reflexen l’estil de joc.
Pantalles i escena
Pantalles de càrrega.
Escenes de presentació o animacions d’introducció.
Pantalles d’inici y final de joc.
Mapes i nivells
Mapes del mon del joc.
Nivells amb elements visuals que decoren cada nivell.
Tots aquests elements no sempre son necessaris, en funció del joc farem servir uns o d’altres.
En funció del nivell podem demanar que dissenyin una o un altra cosa amb més o menys exactitud. Sempre es poden fer servir recursos ja existents, modificar-los o dissenyar-los de zero.
Conceptualització
Idea i estil visual. Això defineix com serà l’estil artístic del joc (temàtica, estil gràfic, to, paleta de colors, etc).
Referencies. En aquest punt s’han de recopilar diferents referencies visuals per ajudar a entendre com hauria de ser l’estil del joc. Normalment es crea un moodboard, que és un collage d’imatges vídeos, tipus de lletres i colors per tenir una idea visual que com hauria de ser el joc.
Guia d’estil. Una guia d’estil acostuma a estar composada, per una paleta de colors, tipografies i algunes normes visuals.
Art conceptual
Exploració de personatges i escenaris. Aquesta fase consisteix en realitzat esbossos a llapis dels personatges i els escenaris. Per visualitzar les idees.
Iteració de conceptes. Aquests esbós s’iteren i es fan ajustos per perfeccionar-los en funció dels feedback de l’equip.
Disseny final amb major detall i colors.
Producció de l’art
Modelat. Es creen tot els sprites que es necessitaran tant de personatges com escenaris o objectes.
Animacions. A partir dels dibuixos definitius es creen els diferents cicles d’animacions (córrer, saltar, atacar, etc) segons faci falta.
Interfície d’usuari
Disseny del HUD i dels menús
Disseny de les tipografies
Disseny dels gràfics o elements visuals (barres de progres, efectes d’interacció, etc)
Integració al joc
A aquesta fase els elements que ja tenim dibuixats s'integren al videojoc que tenim fet
Com veieu son molts els elements que es poden dissenyar i son moltes les fases i el nivell de concreció que podem tenir de cada element. A partir d’això i en funció del nivell dels alumnes podem planificar diferents activitats:
Modificar algun element d’algun joc existent.
Modificar els elements gràfics d’un lloc per situar-lo a un altre context o època.
Crear o dibuixar l’art conceptual d’un joc ja sigui totalment inventat o concretar a partir d’una temàtica concreta o directrius guiades.
Exposar una temàtica o una idea base i demanar esbossos i art conceptual d’un personatge.
Analitzar l’estil visual de diferents jocs i contextualitzar-los.
Escriure un context per a un escenari de joc i demanar fer una recerca de referents i construir un moodboard.
A partir d’un dibuix o esbós, demanar construir un cicle d’animació per caminar i provar-ho amb algun software d’animació com el propi scratch o piskel https://www.piskelapp.com/
Dissenyar tots els elements de UI per a un joc ja existent.
Dissenyar pantalles d’inici, menús i de final d’algun joc que ja tinguin.
A partir d’una temàtica ja existent fer una proposta de disseny de diferents objectes.
Es pot demana que fent servir un referent visual d’un joc ja existent dissenyem un nou nivell.