Què és un joc? Sovint és difícil de definir. Una bona manera d'examinar què és un joc sol ser fixar-se en les parts d'un joc. Al llarg del temps i entre cultures, la majoria dels jocs tenen les mateixes sis parts: un objectiu, un desafiament, mecàniques bàsiques, components, regles i espai. Entendre les parts d'un joc es molt important al món del disseny de jocs perquè amb aquest coneixement, es pot canviar un joc per crear-ne un altre de nou (anomenat modding) o dissenyar un joc únic prenent les sis parts d'un joc a tenir en compte.
Preparació
Necessitarem la plantilla de l'activitat(odt) (versió pdf). Algunes propostes de jocs per analitzar, poden ser jocs clàssics, jocs de taula o videojocs.
Execució
Temps: 20-30 min.
(5-10 min) El professor introdueix els conceptes de les diferents parts que composen un joc.
Objectiu: Què ha de fer un jugador o equip per guanyar?
Repte: Quins obstacles podríeu posar en el camí del jugador per fer que arribar a l'objectiu sigui divertit I interessant? Com se li impedeix arribar a un objectiu?
Mecàniques: Quines accions o moviments bàsics fa el jugador per impulsar el joc?
Components: Quines parts componen els materials de joc?
Regles: Quines relacions defineixen el que un jugador pot i no pot fer en el joc?
Espai: On es desenvolupa el joc i com afecta aquest espai al joc?
(15 min) Repasseu les regles del joc que heu seleccionat i fes que l'alumnat jugui. Repassa les regles al final.
(5 min) L'alumnat defineix en grups petits el que creuen que son les parts del joc que acaben de jugar.
(5 min) Es posa en comú quines son les parts del joc i s'escriu. De vegades hi ha alguna part que és confusa o complicada de diferencia per exemple entre components i mecàniques, deixeu que siguin els alumnes qui concreti.
(5 min) Genereu una discussió sobre per què la gent juga a jocs, o a aquest joc en concret. Feu seguiment i reviseu conclusions a la pissarra o en un document conjunt.
Extensions
Feu que siguin els alumnes qui trien un joc que els hi agradi i repetiu la proposta. També prodem proposar algun joc diferent i avaluar si els alumnes saben diferenciar correctament les seves parts.