Descripció
A aquesta lliçó posa el focus en com l'espai, les regles i el repte d'un joc poden afectar a l'experiència de joc. Demanarem als alumnes que juguin al 3 en ratlla. Després de jugar junts al 3 en ratlla, els alumnes analitzaran les parts del joc i treballaran en petits grups per modificar l'espai, les regles o el repte del joc per comprovar que passa. (odt) (pdf)
Objectius
Els estudiants han de ser capaços d'identificar l'espai, les regles i el repte dins d'un joc.
Els estudiants han de poder passar pel procés de disseny del joc per modificar un joc.
Materials
Paper gràfic / cartró
Estris d'escriptura
Fulletó del procés de disseny
Materials de prototipatge (paper, fitxes índex, post-its)
Parts del full de càlcul de modificacions de jocs
Targetes de rol (opcional)
Preparació
Poseu els alumnes en grups de 2-4.
Temps
45 minuts o més, depenent de quants jocs vulgueu que els estudiants analitzin
Passos
Introducció (5 min): Informar als alumnes que realitzaran un repte de disseny on hauran de re-dissenyar un joc.
Modelatge i pràctica (5 min): Demaneu 2 voluntaris per a que jugin al 3 en ratlla d’aquesta forma tothom pot posar-se d'acord en les normes conjuntes.
Demaneu als alumnes que analitzin i escriguin les parts del joc del 3 en ratlla.
En grups de 3, feu que els alumnes juguin unes quantes rondes de 3 en ratlla normal, fent torns entre ells per a que els 3 jugadors tinguin l'oportunitat de jugar amb diferents persones del seu grup. Després parem i preguntem com ens em sentit:
Què t'agrada del 3 en ratlla?
Què NO t'agrada?
Com et sents al jugar així en grup? Com es va sentir la 3a persona que no jugava?
Introduïm modificació (5 min): Ara els grups faran una nova versió del 3 en ratlla. L'únic canvi que proposem és que en lloc de 2 jugadors assignats "X" i "O", ara seran 3 jugadors i se'ls assignarà ara "X", "O" i "Δ". Després d'uns minuts de joc, fes el check amb cada grup per veure com va:
Què funciona i què no funciona amb aquesta nova REGLA de tres jugadors?
Com afecta al REPTE del joc?
Repte de Mini-Disseny (10 min): Expliqueu als alumnes que al introduir un tercer jugador i no fer més canvis, és trenca el joc. Un cop afegida una nova regla d'addició d'un tercer jugador, es desequilibra la resta del joc. Com a resultat, han d'arreglar el joc trencat amb una proposta de redisseny. En equips de 3, els estudiants modificaran el joc per donar cabuda a un tercer jugador I assegurar-se que el joc es mantingui divertit i desafiant! Haurien de pensar específicament com poden modificar l'ESPAI, les REGLES o el REPTE per fer-ho més divertit per a 3 jugadors. (podem fer servir la plantilla de les parts del joc)
Els estudiants seguiran junts els següents passos:
Pluja d'idees sobre maneres de fer el joc més divertit.
Prototipar les seves idees junts provant-les en grup mentre dissenyen.
Iterar fent canvis basats en les proves que fan del joc.
Reflexionar i compartir: hauran de compartir el que han creat i tenir un altre grup potencialment jugant al joc.
[Opcional]
Abans d'enviar els alumnes en grup, informeu als alumnes que quan treballin en grup cadascú tindrà un rol diferent. Aquests rols se'ls poden autoassignar ells mateixos. Les funcions són:
Provocador del joc: La feina d'aquest alumne és provocar que el grup salti i provi idees.
Control de diversió: La feina del seu alumne és controlar els nivells de diversió del que estan creant.
Inclusor: La feina d'aquest estudiant és assegurar-se que la veu de tothom està sent escoltada.
Facilitador del joc: Quan el grup està preparat per jugar, la feina d'aquest estudiant és assegurar-se que els provadors de jocs saben com jugar al joc i com donar comentaris.
Repte Reflexió (10 min): Torneu a aplegar el grup-classe i feu preguntes per informar de l'experiència:
Què has canviat?
Què vas notar del procés pel qual vas passar?
Què vas notar sobre el procés de modificació i com es va veure afectat el joc canviant les REGLES, l'ESPAI i/o el REPTE?
Consells
Assegureu-vos d'introduir i reiterar activament el llenguatge de disseny: pluja d'idees, prototips, jugant, reflexionant, iterant... durant aquest procés d'una manera que se senti autèntica i recordi alumnes de la llengua i on es troben en el procés.
Extensions
Demaneu als estudiants amb un repte de modificació de disseny un joc més complicat, com ara Cadires Musicals o Simon diu.